pumukl írta:
Sziasztok !
Limiter ügyben kérnék egy kis felvilágosítást. Gyakran előfordul hogy "idegen" mikrofonokat kell bekötnünk a motyónkba ,és ezek a legritkább esetekben jó minőségű mikik. Az ilyenkor keletkező csattogások, buhogások és egyéb hangfalgyilkos zajok hallatán általában a szívinfarktus szokott kerülgetni. Ennek szeretném elejét venni. Ha jól tévedek akkor erre van kitalálva a limiter. Eddíg két típust láttam, az Alesis 3630-at, és a Behringer MDX1600-at. A sok csavarantyú az előlapon eléggé elbátortalanított.
Ez ügyben lenne néhány kérdésem:
Miként kell beállítani egy limitert ? A felszereléshez, vagy mindíg a helyszín akusztikájához képest kell csavargatni ? Egy Dynacord Powermate 600 hoz szeretném használni.
Az összes csatornára illik használni, vagy csak arra a "kritikus zajforrásra" ?
Melyiket ajánlanátok a limiterek közül erre a célra ?
Előre is köszönöm a segítséget !
Zoli
Szia Zoli!
Azzal kezdeném, hogy a PM600 csatornái nem inzertálhatók, tehát egyedileg nem tudsz limitert használni rajta. A keverő és a végfok közti jelút viszont bontható, oda be lehet iktatni pl. egy sztereo limitert.
A limiter arra való, hogy a végfok előtt (vagy más, a jelút túl nagy jelszintre érzékeny helyén) megfogja a "túllövéseket". Általában kompresszorral egybeépítva árulják. A limiter a rákerülő hangfrekvenciás jelbe mindaddig nem avatkozik bele, amíg a jelszint el nem ér egy kritikus értéket. Akkor viszont megfogja ezt a szintet, és nem enged a kimenetére ennél nagyobbat. Tehát elsősorban a hirtelen fellépő, rövid idejű tranziensektől védi meg a rendszert. A komolyabb cuccok ezt a tranziens figyelést és a beavatkozást több paraméterrel vezérelhető módon teszik, az egyszerűeknél csak a beavatkozási küszöbszint állítható.
Ha ki akarod próbálni egy limiter működését, akkor a legegyszerűbb, ha valamilyen számítógépes programban (Cubase, WaveLab, Soundforge, stb) szórakozol egyet a limiter funkcióval vagy pluginnel.