6. Összefoglalás
A fenti eszmefuttatás egy nagyon kicsi töredéke csak annak, amit a
témáról tudni kell, és tudni érdemes. Az egész terület hihetetlen gyorsan
fejlődik, már csak ezért sem lehet hatalmas nagy és megcáfolhatatlan igazságokat
kijelenteni. Ami tegnap igaz volt, az holnap már nem biztos, hogy az lesz. Az elvek
azonban változatlanok.
A legfontosabb:
- Egyedül csak akkor álljunk neki audio gépet konfigurálni, ha minden
szükséges ismerettel rendelkezünk! A számítógép házától a processzorig
mindenről tudnunk kell minden információt, mert csak akkor van esélyünk a megfelelő
gép létrehozására. PC-ből indultunk ki, tehát jelenleg alapvetően a Windows
ismerete szükséges még, de aki a LINUX-ban, vagy a BeOS-ban jártas, megfelelő
szoftverek és kártya drájverek birtokában ugyanúgy nekifoghat a konfigurálásnak.
- A helyes kiindulási sorrend: digitalizáló kártya - zenei szoftver -
PC. A kártyát igényeinknek megfelelően (hangminőség, csatlakozások, szoftver
kompatibilitás) kell kiválasztani, a zenei szoftvert pedig igényeink és pénztárcánk
határozzák meg.
- A kártya és a szoftver gyártója jó esetben nagyon sok információt
ad a helyes konfigurációról. Ezeket nagyon alaposan át kell rágni. A tényleges
használattal összefüggő kérdésekről pedig érdemes a neten tájékozódni. Azonban
legyünk kritikusak. Egyrészt nagyon sok "lamer" kérdés is felmerül a
fórumokon és a FAQ rovatokban, másrészt tudatos félreideologizálásokkal is
találkozhatunk. Ha egy program világszerte több tízezer példányban fut, nem kell
berosálni, ha egy - két vészmadár szerint eleve hibás. Ha viszont egy piacra kerülő
termékről egységesen rossz véleményt találunk a legkülönbözőbb független
fórumokon, akkor annak bizony oka lehet. Ha betartjuk a kártya és a szoftver
gyártójának ajánlásait, akkor számíthatunk a supportjukra is. Érdemes olyan cég
termékét vásárolni, amelyikről közismert, hogy normálisan reagál a felvetődő
kérdésekre, és segít, ha az ember elakad valahol. A
"Tegnapmégvoltdemamárnincs" cégek tök olcsó hardvereihez ne várjunk
supportot. Néha sajnos még a nagynevű társaságokkal is baj van.
- Ha nincs kedvünk a konfiguráláshoz szükséges ismeretekben
elmélyedni, akkor szidhatjuk a PC-t, a Windowst, a kártya gyártóját, a szoftver
fejlesztőjét, a világot, ami rossz, de... attól még nem fogunk tudni jó
hangfelvételt csinálni. Az IBM kompatibilis gépekkel szemben jó alternatíva zenei
gépekre a Mac. Fele ennyi csűrcsavarral megoldható egy komoly igényeket kielégítő
rendszer is. Ha azonban az elterjedt Logic, VST, Samplitude rendszereket futtatjuk,
összességében nem léptünk sokat előre egy gondosan kivitelezett PC-s rendszerhez
képest, árban azonban jóval odébb vagyunk. Mac-en az igazi megoldás a Digidesign
Protools, illetve a Mark of the Unicorn Digital Performere.
Külföldön a az audio PC-k konfigurálására külön cégek
szakosodtak. Németországban, Angliában, vagy Franciaországban egyértelmű, hogy a
stúdiók számára nem a zenészek, és nem a sarki PC bolt adja a berendezés magvát
jelentő PC-t. Ahogy nálunk, persze oadát is vannak kísérletező kedvű zenészek,
akiket érdekel a számítástechnika, szeretnek ezzel bíbelődni, sőt ez a
hobbijuk. Így aztán jó sok hasznosítható ismeret gyűlt már össze a
területeről, melynek összegzésére természetszerűleg nem vállalkozhattunk. A hazai
zenei és számítástechnikai piac pedig olyan, amilyen. Bízzunk benne, hogy a házi
stúdiók térhódításával nálunk is tehetséges gyerekek generációi jutnak szóhoz,
illetve bemutatkozási lehetőséghez. Ezeket a próbálkozásokat szerény
lehetőségeinkhez mérten szeretnénk mi is támogatni.
HA A TÉMÁVAL KAPCSOLATBNA KÉRDÉSETEK LENNE, KERESSETEK MEG
BENNÜNKET EMAIL-BEN, VAGY TELEFONON!
Vissza a PCMjúzik kezdőoldalra
Vissza a Zenei PC konfigurációk kezdő oldalára